Sunday, September 13, 2009

ramadhan - revise

assalamualaikum..


dah lame jari-jemari nie tidak bergerak-gerak atas keyboard, kekangan penggunaan kmudhn dan kmundurn idea penyebab mengapa blog nie tampak kesunyian dr membicara kmshlatan umat, bicara IMAN & TAQWA, amal islami, perkembangan haraki dan lain2.

insyaallah kesempatan yang ada akn dipergunakn sebaik mungkin untuk mengupdate blog nie.

Ramadhan kini meniti hari2 pengakhirannya, suatu jangka masa yang mendukacitakn bagi mereka yang mengetahui kerana semakin kesuntukan masa untuk mengejar cita2 yang jarang diperolehi dlm 11 bulan sebelumnya, pengikat hubungan antara manusia dgn khalik.


sekadar peringatan :

  • adakah ramadhn kali ini lebih baik@ sama shj dgn y lepas?
  • revise kmbali adakh segala amaln kita semata-mata mencari redho sang pencipta?
  • selami kmbali maksiat y tlh kita lakukan melalui hati & keimanan, jgn menginsafi diri hya skadar di ingatan(mengingat dosa lalu).
  • sebaik mana tingkatan ibadah kita? adkh cukup skadr yang wajib?
  • perkara sunat adalah pelengkap yang wajib - yang mana kita selalu dahulukan?
  • Bagaimana hubungan kita dgn manusia dlm “bulan yang panas ini”
  • Sudahkah kita ditarbiyyah sepenuhnya dalam madrasah tarbiyyah ramadhan ini? Akidah, akhlak kita bagaimana?

Ini kerana tarbiah bukan untuk melahirkan pejuang haraki yang tumpas dengan nafsu. Luarannya kuat berjihad sedangkan hatinya diulik keasyikan nafsu

ingatkan kamu pesan ulama Rabbani, jangan kamu menanam pohonan syurga dengan benih-benih neraka.

Mengerjakan solat dengan kesungguhan tetapi tahajud langsung tidak membantu mendekatkan diri kepada Allah. Hanya tahajud, hanya gerakan badan, sedangkan hati tidak bersama-sama. Hanya bangun di malam hari sedangkan simbahan cahaya pada mata hati redup sekali. Bacaan al-Quran yang hanya menjadi gerakan bibir dan basahan lidah sedangkan akal tidak mengerti dan jiwa semakin kontang. Hanya zikir yang terlafaz sedangkan mata tidak menangis. Hanya merenung dosa dengan ingat-ingatan bukannya dengan jiwa dan rasa mendalam.


No comments:

Post a Comment

Program SMS Prepaid Terunggul Dari MYeCASH